Tradițiile românești, Mărțișorul și Babele, simbolizează tranzitia la primavara, cu ritualuri de purificare și credințe numerologice străvechi
Când iarna se transformă în primăvară: o călătorie simbolică
Conceptul originar, ale cărui valențe sunt surprinse de-a lungul evoluției istorice a societăților umane, este semnificația profundă a tranziției sezoniere de la iarnă la primăvară. Această tranziție întruchipează preocupări și aspirații umane fundamentale care s-au manifestat în diverse expresii culturale de-a lungul timpului.
Reînnoire și Renaștere in Tranzitia la Primavara
Sosirea primăverii este recunoscută universal drept un moment al renașterii și creației în natură. Acest fenomen natural a fost profund semnificativ pentru societățile umane, marcând sfârșitul greutăților și promisiunea de hrană și creștere.
Tranziția de la iarnă la primăvară era adesea însoțită de ritualuri de purificare pentru a îndepărta aspectele negative ale iernii.
Dísablót în cultura nordică veche marchează, de asemenea, această tranziție de la iarnă la primăvară. Desfășurată la începutul primăverii, această sărbătoare sublinia momentul de trecere și potențială influență a forțelor spirituale feminine asupra ciclurilor naturii.
Străvechea tradiție a întâlnirii ursului cu umbra (pe 2 februarie) ilustrează o preocupare pentru prevestirea vremii și anticiparea momentului exact al sosirii primăverii, evidențiind importanța observării atente a naturii pentru a înțelege ciclurile.
Tradiția românească a Mărțișorului din 1 martie simbolizează explicit renașterea naturii și bucuria unui nou început.
Tradiția Mărțișorului
Simbolul central al acestei tradiții, sărbătorită pe 1 martie, este mărțișorul în sine, adesea un mic obiect decorativ sau un șnur împletit din fire albe și roșii.
Culorile șnurului au semnificații simbolice specifice:
- Albul simbolizează Voința Divina
- Roșul simbolizează Puterea proprie, vitalitatea, energia
Împletirea albului și roșului reprezintă ingemanarea celor două concepte într-o unitate ce urmărește cu determinare un scop anume, contextual. În acest caz ar fi vorba de renaștere și purificare, specifice tranziției la primavara.
Inițial Mărțișorului era doar acest șnur împletit, adesea legat cu un nod simplu sub forma cifrei 8 (asemănarea ar fi intamplatoare si lipsită de semnificație cu simbolul infinit sau cu măcinicii sau alte produsele de patiserie au forma cifrei 8).
Purtat în mod tradițional la încheietura mâinii stângi, se credea că șnurul acționează ca un filtru. Se considera că permite trecerea doar acelor valențe ale energiei din mediul inconjurator care erau compatibile cu Voința Divinității (alb) de renaștere și purificare, oferind protecție și asigurând un început prosper al sezonului de primăvară.
Numerologie și Traditia “Babelor”
Unele tradiții încorporează numerologia pentru a utiliza tranziția într-un sens mai profund. Tradiția românească a Babelor conectează cele nouă zile ale sărbătorii cu numerologia, asociind fiecare zi și vremea sa potențială cu caracteristici specifice.
Tradiția românească a Babelor, si cel mai probabil străveche tracica, are loc între 1 și 9 martie, marcând tranziția de la iarnă la primăvară. Stabilirea datei de început a fost fixată în calendar în Roma antică, de împăratul Sabin pentru sărbătoarea Matronalia. Această zi celebra fertilitatea, fiind asociată cu un nou început, dat fiind că 1 martie marca începutul anului în calendarul roman pre-iulian.
Babele: O Călătorie prin Arhetipuri și Numere
Fiecare dintre cele nouă “babe” poate fi văzută ca o reprezentare a unui arhetip specific, influențat de ziua aleasă și de condițiile meteorologice.
Fiecare zi, și implicit fiecare ‘babă’, poate fi asociată cu caracteristici numerologice corespunzătoare numerelor de la 1 la 9.
- Baba 1 – Inițiatoarea, cea care deschide drumuri noi, este asociată cu începuturi și inițiativă.
- Baba 2 – Diplomata ar putea reprezenta armonia.
- Baba 3 – Creatoarea este legată de creativitate și bucurie.
- Baba 4 – Organizatoarea simbolizează stabilitatea și structura.
- Baba 5 – Aventuriera aduce noutate și libertate.
- Baba 6 – Îngrijitoarea este arhetipul grijii și al sprijinului.
- Baba 7 – Înțeleapta reprezintă înțelepciunea și introspecția.
- Baba 8 – Puternica este asociată cu puterea și prosperitatea.
- Baba 9 – Spirituala simbolizează încheierea și transformarea.
Alege-ți Baba și Descoperă-ți Norocul: Tradiții și Interpretări
Alegerea propriei ‘babe’ se face adesea în funcție de data nașterii. Dacă data nașterii se situează între 1 și 9 ale lunii, acea zi din martie devine ‘baba’ personală. Pentru datele de naștere cu două cifre, cifrele se adună pentru a determina ziua ‘babei’.
Se crede că vremea din ziua ‘babei’ personale reflectă caracterul și norocul persoanei respective pe parcursul anului. Vremea bună ar putea indica un an bun, cu sănătate și prosperitate, în timp ce vremea rea ar putea prevesti dificultăți.
Măcinicii, serviți pe 9 martie, reprezintă o sinteză între comemorarea creștină a mucenicilor martiri și celebrarea venirii primăverii. Ritualurile de purificare și prepararea unor alimente specifice marchează trecerea și speranța unui nou început fertil.
Tranzitia la Primavara: Concluzie
Prin urmare, tradițiile românești ale “Babelor” și “Mărțișorului” oferă perspective nuanțate asupra conceptului originar de întâmpinare a primăverii. “Babele” conectează tranziția cu caracteristicile individuale și destinele potențiale prin reprezentări arhetipale și interpretări meteorologice, în timp ce “Mărțișorul” folosește culorile simbolice a șnurului pentru a întruchipa echilibrul și alinierea dorite ale Voinței Divine și Puterii în reînnoirea lumii naturale.